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오페라 공연의 레지테아터(Regietheater) 연출 유형 연구 : 오페라 공연의 레지테아터(Regietheater) 연출 유형 연구

A Typology of Regietheater in Opera Directing in Korea

임정은 (Lim, Jung Eun, 단국대학교 대학원 문화예술학과)

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오페라는 음악과 극을 기반으로 하며 400년이 넘는 역사 속에 다양한 변화 과정을 거쳐 발전되어왔다. 이 같은 오페라는 여러 예술 장르가 하나로 결합되어 종합예술의 형태를 갖추며 무대 위에서 공연예술로서 실현된다. 오페라 공연에서 구현되는 연출의 방식은 크게 두 가지로 살필 수 있다. 원작자의 의도를 충실하게 표현하는 방식이 있으며, 한편 원작자의 의도와는 달리 연출가의 주관적인 해석을 바탕으로 표현하는 방식이 있다. 이처럼 연출가의 주관적인 해석을 바탕으로 하는 레지테아터(Regietheater) 연출은 구현 방식에 따라 관객...
오페라는 음악과 극을 기반으로 하며 400년이 넘는 역사 속에 다양한 변화 과정을 거쳐 발전되어왔다. 이 같은 오페라는 여러 예술 장르가 하나로 결합되어 종합예술의 형태를 갖추며 무대 위에서 공연예술로서 실현된다. 오페라 공연에서 구현되는 연출의 방식은 크게 두 가지로 살필 수 있다. 원작자의 의도를 충실하게 표현하는 방식이 있으며, 한편 원작자의 의도와는 달리 연출가의 주관적인 해석을 바탕으로 표현하는 방식이 있다. 이처럼 연출가의 주관적인 해석을 바탕으로 하는 레지테아터(Regietheater) 연출은 구현 방식에 따라 관객에게 주목을 받기도 하며 때로는 비난을 받기도 한다. 이렇게 오페라 공연에서 구현되는 레지테아터 연출은 찬반 논란 속에서도 현재 독일을 중심으로 유럽에서는 보편화되었으며, 국내에서도 확산되고 있다. 본 연구는 오페라 공연의 레지테아터 연출 유형에 관한 연구를 목적으로 두었다. 이를 위해 제2장에서는 오페라의 변화 양상 속에 레지테아터 연출의 의미와 발생 배경을 살펴본다. 또한 여러 학자들이 주장하는 연출 유형을 이론적으로 탐구하며 이를 바탕으로 분석 틀을 제시한다. 제3장에서는 국내 오페라 공연의 특징과 연출 경향을 통해 국내에 레지테아터 연출이 부상하게 된 배경과 시점을 극장 규모, 단체 설립 주체, 작품 레퍼토리 공연 빈도에 따른 관점으로 살펴본다. 이러한 경향 분석은 제4장의 레지테아터 연출 유형을 분석하는데 유용한 결과를 가지고 왔다. 제4장에서는 앞서 제2장에서 제시한 분석틀에 의거하여 국내 오페라 공연에서 시도된 레지테아터 연출 사례를 분석하였다. 이와 같은 분석을 통해 이상적 형태의 레지테아터 연출의 방향성을 제시할 수 있었다. 이를 요약하면 다음의 세 가지로 살필 수 있다. 첫째, 작품 고유성 측면에서 원작에 기반한 레지테아터 연출의 필요성을 요구한다. 둘째, 관객 지향성 측면에서 대중성을 바탕으로 한 방안을 마련한다. 셋째, 사회적 수용성 제고 측면에서 오페라계에 새로운 시장을 형성할 수 있는 환경적 논의가 필요하다. 이러한 논의에 동의하고 있는 본 연구는 제5장에서는 다음과 같은 결론을 제시하고 있다. 첫째, 원작을 연구하고 개발하며 토론이 가능한 공론장(公論場)을 필요로 한다. 둘째, 국내 상황에 걸 맞는 한국 오페라를 개발하며 타 장르와의 결합을 시도한다. 셋째, 원활한 선순환 구조를 형성해가며 오페라계에 플랫폼(platform)을 강화시킨다. 이와 같은 논의들은 레지테아터 연출을 보다 이상적으로 구현할 수 있는 방안이 될 것이라는 결론을 가지고 있다.
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The opera grounded in music and drama has gone through diverse changes and evolved into great works with various traits throughout the history of over 400 years. Opera works created in this process have been embodied as performing arts through directing at last. Opera directing can be largely cla...
The opera grounded in music and drama has gone through diverse changes and evolved into great works with various traits throughout the history of over 400 years. Opera works created in this process have been embodied as performing arts through directing at last. Opera directing can be largely classified into two; one stays true to the intention of an original author, and the other is embodied through subjective interpretation of a director regardless of the intention of the original author. The stagecraft of Regietheater based on the director's subjective interpretation sometimes draws a lot of attention of audiences or sometimes comes under criticism, depending on its way to embody. Although there are numerous pros and cons to the stage direction, it has been widespread around Europe with Germany as the center, and now it is spreading in Korea. The purpose of this study is to delve into typology of Regietheater directing in opera performances. For this end, the chapter II of this study looks into the significance of the Regietheater directing and the background from which Regietheater arose. In addition, the typology of Regietheater many scholars argue for has been also reviewed in an academical way, and many different frameworks for analysis have been suggested. The chapter III describes the history and the period of time when Registheater arose in Korea, through characteristics and the trend of stage direction of opera performances in Korea, in terms of dimension of theaters, founders of theater companies, and frequency of performance repertories. The results obtained from the trend analysis has given significant effects upon analyzing the typology of Regietheater in the chapter IV. According to the analysis frameworks suggested in the chapter II, the chapter IV has worked on analyzing Regietheater direction cases in opera performances in Korea. Through a series of the analysis, the study could suggest ideal directivity for Regietheater. To sum it up, three ways can be discussed. First, in terms of the work's originality, a need of Regietheater based on original works is required. Second, in terms of audience directivity, alternative option should be prepared based on popularity. Third, in light of social acceptance, a further discussion is needed to create a new market in the field of opera. This study in tune with this discussion, presents the final conclusion as follows at its fifth and concluding chapter. First, prepare a place to research, develop and discuss original works is necessary. Second, attempt an integration with other genres. Third, strengthen opera platform by creating a smooth virtuous circle. In conclusion, it is added that such discussions could be greatly conducive to embodying the Regietheater directing in an ideal way.
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Ⅰ. 서론

Ⅱ. 오페라 공연의 레지테아터 연출 유형에 관한 이론적 논의
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Ⅰ. 서론

Ⅱ. 오페라 공연의 레지테아터 연출 유형에 관한 이론적 논의

Ⅲ. 국내 오페라 공연의 특징과 연출 경향

Ⅳ. 국내 오페라 공연의 레지테아터 연출 유형 분석

Ⅴ. 결론