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대학생의 SNS중독경향성이 대인관계문제에 미치는 영향 : 사회적지지의 조절효과를 중심으로

The Effect of University Students′ Tendency of SNS Addiction on Interpersonal Problems : Focusing on the Moderating Effect of Social Support

홍구표 (Hong, Ku Pyo, 단국대학교 행정법무대학원)

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본 연구의 목적은 SNS를 이용하고 있는 대학생의 SNS중독경향성이 대인관계문제에 미치는 영향에서 사회적지지의 3가지 하위요인인 가족지지, 친구지지, 중요타인지지 각각이 갖는 완충효과를 확인하는 것이다. 이러한 목적을 위하여 서울에 소재한 A대학, 경기도 소재의 B대학, 강원도 소재의 C대학 총 3곳의 대학교 1학년부터 4학년의 남녀 대학생을 대상으로 2016년 3월부터 4월까지 약 한 달간 설문조사를 실시하였고, 회수된 설문지 중 SNS를 이용하지 않거나 응답이 불충분한 설문을 제외하고 총 315부의 자료를 분석에 사용하였다. ...
본 연구의 목적은 SNS를 이용하고 있는 대학생의 SNS중독경향성이 대인관계문제에 미치는 영향에서 사회적지지의 3가지 하위요인인 가족지지, 친구지지, 중요타인지지 각각이 갖는 완충효과를 확인하는 것이다. 이러한 목적을 위하여 서울에 소재한 A대학, 경기도 소재의 B대학, 강원도 소재의 C대학 총 3곳의 대학교 1학년부터 4학년의 남녀 대학생을 대상으로 2016년 3월부터 4월까지 약 한 달간 설문조사를 실시하였고, 회수된 설문지 중 SNS를 이용하지 않거나 응답이 불충분한 설문을 제외하고 총 315부의 자료를 분석에 사용하였다. 이에 SNS중독경향성을 독립변인으로, 대인관계문제를 종속변인으로, 사회적지지의 3가지 하위요인인 가족지지, 친구지지, 중요타인지지 각각을 조절변인으로 설정하였다. Aiken과 West(1991)가 제시한 위계적 회귀분석 방법을 사용하여 검증한 주요 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 대학생의 SNS중독경향성 및 가족지지, 친구지지, 중요타인지지 모두 대인관계문제에 유의미한 영향을 미치는 요인으로 제시되었는데, SNS중독경향성은 정적으로, 가족지지, 친구지지, 중요타인지지는 부적으로 영향을 미쳤다. 둘째, 대학생의 SNS중독경향성과 대인관계문제와의 관계에서 가족지지의 조절효과를 검증해 본 결과 SNS중독경향성과 가족지지의 상호작용 효과가 통계적으로 유의하게 나타났다. 즉, 가족지지의 수준에 따라서 SNS중독경향성이 대인관계문제에 미치는 영향이 다르게 나타났는데 이것은 가족지지가 높은 대학생들은 SNS중독경향성 수준이 높더라도 상대적으로 낮은 대인관계문제를 유지할 수 있고, 가족지지가 낮은 대학생들은 SNS중독경향성을 보일 때 경험하는 대인관계문제가 상대적으로 높다는 것을 의미한다. 셋째, 대학생의 SNS중독경향성과 대인관계문제와의 관계에서 친구지지의 조절효과를 검증해 본 결과 SNS중독경향성과 친구지지의 상호작용 효과가 통계적으로 유의하게 나타났다. 즉, 친구지지의 수준에 따라서 SNS중독경향성이 대인관계문제에 미치는 영향이 다르게 나타났는데 이것은 친구지지가 높은 대학생들은 SNS중독경향성 수준이 높더라도 상대적으로 낮은 대인관계문제를 유지할 수 있고, 친구지지가 낮은 대학생들은 SNS중독경향성을 보일 때 경험하는 대인관계문제가 상대적으로 높다는 것을 의미한다. 넷째, 중요타인지지는 대학생의 SNS중독경향성과 대인관계문제와의 관계에서 조절효과는 나타나지 않았지만 대학생의 대인관계문제에는 통계적으로 유의미한 예측요인으로 나타났다. 본 연구를 통해 대학생의 SNS중독경향성이 대인관계문제에 미치는 영향에서 가족지지, 친구지지가 통계적으로 유의미한 조절변인으로 확인되었고, 중요타인지지는 대인관계문제의 유의미한 예측요인으로 나타났다. 이에 SNS를 가장 많이 이용하고 있는 대학생들이 겪게 되는 대인관계문제의 예방과 완화를 위해, 가족 안에서는 각 구성원들과 지지를 기반으로 건강한 가족체계를 유지하고, 학교 및 지역사회에서는 개인이 제공받을 수 있는 사회적지지를 강화하고 유지시켜 나갈 수 있는 보다 실질적이고 체계적인 다양한 프로그램개발이 필요함을 제언한다.
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This study aims to find out the mediating effect of the three sub-factors of social support—family’s support, friends’ support, and important others’ support—in the effect of university students’ tendency of SNS addiction on interpersonal problems. To this end, targeting male and female university s...
This study aims to find out the mediating effect of the three sub-factors of social support—family’s support, friends’ support, and important others’ support—in the effect of university students’ tendency of SNS addiction on interpersonal problems. To this end, targeting male and female university students from freshmen to graduate seniors who are attending A university in Seoul, B university in Gyeonggido Province, and C university in Gangwondo Province, a survey was conducted for about a month from March to April, 2016. Among collected questionnaires, the ones from the respondents who did not use SNS or answered inadequately were excluded and a total of 315 questionnaires were used for analysis. In the research, the tendency of SNS addiction was set as the independent variable, and on interpersonal problems as dependent variables, and the three sub-factors of social support, family’s support, friends’ support, and important others’ support, as mediating variables. The major research result that was verified using hierarchical linear models suggested by Aiken and West(1991) is as follows. First, university students’ tendency of SNS addiction, family’s support, friends’ support, and important others’ support were all found to be significantly influential factors on interpersonal problems and the tendency of SNS addiction had a positive influence while family’s support, friends’ support, and important others’ support had a negative influence. Second, in the verification of the mediating effect of family’s support in the relationship between university students’ tendency of SNS addiction and interpersonal problems, there was a statistically significant interaction effect between the tendency of SNS addiction and family’s support. In other words, depending on the level of family’s support, the influence of the tendency of SNS addiction on interpersonal problems was different. It means university students with high degree of family’s support can maintain the relationship problems at a relatively lower level despite strong tendency of SNS addiction, while university students with low degree of family’s support keep the relationship problems at a relatively higher level when they have the tendency of SNS addiction. Third, in the verification of the mediating effect of friends’ support in the relationship between university students’ tendency of SNS addiction and interpersonal problems, there was a statistically significant interaction effect between the tendency of SNS addiction and friends’ support. That is, depending on the level of friends’ support, the effect of the tendency of SNS addiction on interpersonal problems was different. This means that university students with high level of friends’ support can maintain the relationship problems at a relatively lower level despite strong tendency of SNS addiction, while university students with low level of friends’ support keep the relationship problems at a relatively higher level when they have the tendency of SNS addiction. Fourth, in the relationship between university students’ tendency of SNS addiction and interpersonal problems, important others’ support did not show mediating effect but was a statistically significant predictor in university students’ interpersonal problems. This study found that in the influence of university students’ tendency of SNS addiction on interpersonal problems, family’s support and friends’ support were statistically significant mediating variables and important others’ support turned out to be a significant predictor of interpersonal problems. Therefore, to prevent and ease interpersonal problems experienced by university students who use SNS the most, this study suggests the development of practical, systematic, and various programs to maintain healthy family system based on the support of family members and strengthen and keep social support that individuals can get in school and local community.
목차 moremore
Ⅰ. 서론
1. 연구의 필요성 1
2. 연구문제 5
...
Ⅰ. 서론
1. 연구의 필요성 1
2. 연구문제 5
Ⅱ. 이론적 배경
1. 대학생의 대인관계문제 6
2. SNS중독경향성 9
1) SNS중독경향성의 개념 9
2) 대학생의 SNS중독경향성이 대인관계문제에 미치는 영향 11
3. 사회적지지 12
1) 사회적지지의 개념 12
2) 대학생의 사회적지지가 대인관계문제에 미치는 영향 13
Ⅲ. 연구방법
1. 연구모형 15
2. 연구대상 및 자료수집 15
3. 측정도구 16
1) 대인관계문제 16
2) SNS중독경향성 17
3) 사회적지지 18
4. 자료분석 방법 18
Ⅳ. 연구결과
1. 연구 대상자의 일반적 특성 20
1) 인구통계학적 특성 20
2) SNS이용현황 21
2. 일반적 특성에 따른 대인관계문제 22
1) 인구학적 변인에 따른 대인관계문제 차이 22
2) SNS이용현황에 따른 대인관계문제 차이 23
3. 주요 변인의 수준 25
4. 주요 변인들 간의 상관관계 25
5. SNS중독경향성이 대인관계문제에 미치는 영향에서 가족지지의 조절효과 26
6. SNS중독경향성이 대인관계문제에 미치는 영향에서 친구지지의 조절효과 29
7. SNS중독경향성이 대인관계문제에 미치는 영향에서 중요타인지지의 조절효과 31
Ⅴ. 논의 및 제언
1. 논의 33
2. 연구의의 및 제언 35
1) 의의 35
2) 제언 35
참고문헌 38
부록 47
외국어 초록(Abstract) 56