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자살행동 청소년의 극복과정

The Overcoming Process of Suicidal Behavior in Adolescents

정삼희

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최근 청소년 자살이 급격히 증가하고 있다. 이에 본 연구는 자살행동 청소년의 중심현상에 대한 원인을 밝히고 그 진행과정과 극복과정을 확인하였다. 이를 위한 연구 분석 틀은 Strauss와 Corbin(1990)의 근거이론 접근을 활용하여 자살에 관련된 개인의 심리사회적 과정을 분석하여, 자살행동 청소년들의 경험세계에 접근하고자 하였다. 본 연구의 기간은 2012년 5월부터 2014년 4월까지였으며, S시에 거주하는 중·고등학생 총 11명이다. 이들은 교과부에서 실시한 행동정서 검사결과 고위험군으로 판정된 학생들 중 교사나 ...
최근 청소년 자살이 급격히 증가하고 있다. 이에 본 연구는 자살행동 청소년의 중심현상에 대한 원인을 밝히고 그 진행과정과 극복과정을 확인하였다. 이를 위한 연구 분석 틀은 Strauss와 Corbin(1990)의 근거이론 접근을 활용하여 자살에 관련된 개인의 심리사회적 과정을 분석하여, 자살행동 청소년들의 경험세계에 접근하고자 하였다. 본 연구의 기간은 2012년 5월부터 2014년 4월까지였으며, S시에 거주하는 중·고등학생 총 11명이다. 이들은 교과부에서 실시한 행동정서 검사결과 고위험군으로 판정된 학생들 중 교사나 상담사, 정신보건센터의 전문가가 의뢰하였으며, 모두 자발적으로 연구 참여에 동의하였다. 자료 수집은 심층면접과 참여관찰을 통해 진행하였으며, 면담 내용은 모두 녹취한 후 본 연구자가 직접 필사하였다. 그리고 참여자 1인당 면담은 3~6회에 걸쳐 진행하였고, 회당 면담 소요시간은 45분에서 90분 정도였다. 자료 분석을 위해 Strauss와 Corbin(1998)의 근거이론 접근에 따라 먼저 개방코딩(open coding)을 실시하였으며, 다음으로 축코딩(axial coding)을 통하여 패러다임분석과 과정분석을 하였고, 마지막으로 선택코딩(selective coding)단계에서는 핵심범주를 중심으로 각 범주들 사이의 연관성을 도출하였다. 이러한 과정을 통해 141개의 개념, 54개의 하위범주, 21개의 범주가 나타났다. 범주화 결과를 다시 근거이론 전문가, 청소년 상담 전문가, 알코올 중독 상담 전문가, 상담심리 전문가로부터 수정하였으며, 참여자 5명에게 연구결과에 대한 인준을 받았다. 연구결과를 요약하면 다음과 같다. 자살행동 청소년의 극복과정에 대한 인과적 조건은 ‘가정에 고난이 생김’, ‘학교생활의 악순환’, ‘삶의 고통을 느낌’, ‘고통의 늪으로 빠짐’이었고, 이로 인해 나타나는 현상은 ‘절망의 몸부림’이었다. ‘절망의 몸부림’으로 나타난 현상의 맥락적 조건으로는 ‘자살과 인접한 환경’, ‘개인의 취약성’이 있으며, 중재적 조건으로는 ‘가슴속에 묻어버림’, ‘가상세계와 소통’, ‘삶에서의 긍정적 경험’, ‘고통을 드러냄’이었다. 청소년들이 자살행동의 극복과정에서 ‘절망의 몸부림’을 해결하기 위해 사용하는 작용/상호작용 전략은 ‘자기돌봄(내·외적)’, ‘무언가에 몰입함’, ‘지지체계 형성’, ‘환경이 호전됨’으로 나타났다. 또한 작용/상호작용 전략의 결과로는 ‘깨달음’, ‘나의 길을 찾음’, ‘능동적인 조언자가 됨’, ‘건설적 대처능력이 생김’, ‘현실을 수용함’, ‘살기 위한 도피’가 도출되었다. 이러한 결과를 시간의 흐름에 따라 살펴보면, 첫 번째는 ‘소극적 대처단계’로 초점이 타인에게 있어 자신을 주도적으로 돌보지 못하고 타인의 평가나 시선에 민감한 단계이다. 두 번째는 ‘적극적 대처단계’로 아픔을 잊고자 게임이나 일진친구들과 어울리는 등 적극적으로 방법을 모색하는 단계이다. 세 번째는 ‘변화시작단계’로 교사나 전문가를 통해 상담을 받게 되고, 고민을 나누면서 가정이나 학교 환경 등에서 변화가 시작되는 단계이다. 네 번째는 ‘변화유지단계’로 중요한 대상이 생기고 그들과 경험을 공유하면서 좋은 변화가 유지되는 단계이다. 마지막으로 ‘극복단계’로서 타인에게 수용 받고 인정받는 경험을 통해 내적변화가 시작되면서 타인으로부터 분리되어 건강한 자기를 찾는 단계로 발전되었다. 이 단계에 따라 참여자들의 ‘절망의 몸부림’ 현상은 작용/상호작용 전략에 따른 행동의 변화를 나타내고 있다. 또한 자살행동 현상인 ‘절망의 몸부림’을 해결해 나가는 과정이면서도 다른 범주들을 모두 포함할 수 있는 핵심범주로는 ‘살기 위한 몸부림’이 도출되었다. 이에 핵심범주를 중심으로 반복적으로 범주들 간의 연관성을 확인한 결과 연구에 참여한 청소년들의 자살행동 극복과정은 4가지 유형으로 나타났다. 첫째, 어려운 상황에서도 즐거웠던 기억을 떠올리거나 미래를 꿈꾸는 등 스스로를 보살피는 ‘자기돌봄형’, 둘째, 역경에 부딪혔을 때 이를 해결하려고 노력하기보다는 게임이나 상상 속으로 숨어버리는 ‘회피형’, 셋째, 폭력이나 괴롭힘으로 인해 자살을 시도했지만 포기하지 않고 어려운 상황을 견디어 내는 ‘극복형’, 넷째, 자살생각에서 벗어났지만 자신이 왜 힘들었는지, 자살을 시도한 이유는 무엇인지에 대하여 스스로도 명확히 모르고 있으며, 이러한 자신에 대해서 갈피를 잡지 못하고 혼란스러워하는 ‘혼돈형’이다. 연구결과, 참여자들이 경험한 ‘절망의 몸부림’은 죽고자 하는 ‘자살’의 의미보다는 지금보다 행복하게 살기를 희망하는 ‘살기 위한 몸부림’으로 나타났다. 비록 자살행동이 아픔의 극치를 경험하고 고통으로부터 벗어나기 위한 해결책이거나 주변에 도움을 요청하는 수단이기도 하지만, 동시에 고통으로부터 벗어나 편안함을 기대하는 바람이다. 따라서 본 연구에서 청소년의 자살행동 극복과정이란 바로 ‘절망의 몸부림’이 ‘살기 위한 몸부림’으로, ‘자살’은 곧 ‘살자’의 의미임을 알 수 있었다. 끝으로 본 연구에서 맥락적 과정을 통하여 얻어진 경험적 자료는 청소년 자살문제에 보다 실효성 있는 개입과 처방을 위한 구체적인 정보를 제공하였다. 연구결과 성장기 때 형성된 정서적 지지체계는 자살행동 청소년의 극복과정에서 긍정적으로 자기돌봄을 하는 것으로 밝혀졌다. 이를 통해 자살행동 청소년의 상담개입방안과 예방적 차원에서의 실제적인 시사점을 제공한 것이 본 연구의 의의라 할 수 있다.
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Recently, adolescents' suicidal behavior has increased. Accordingly, this study confirmed the reasons of the key phenomenon of adolescents of suicidal behavior, how the phenomenon proceeds and how adolescents cope with those suicidal phenomena. For the purpose of this study, this study has researche...
Recently, adolescents' suicidal behavior has increased. Accordingly, this study confirmed the reasons of the key phenomenon of adolescents of suicidal behavior, how the phenomenon proceeds and how adolescents cope with those suicidal phenomena. For the purpose of this study, this study has researched based on the grounded theory presented by Strauss and Corbin(1990) to approach experiences of adolescents of suicidal behavior through thoroughly investigating personal psychosocial progress regarding suicide. This study has researched 11 middle and high school students who lived in S city from May 2012 to April 2014. The participants were selected from the students who were referred by teachers, school counselors, mental health centers, etc. among high risk students in behavioral emotional test from Ministry of Education and Science and they voluntarily agreed to participate in the study. The data was collected through in-depth interviews and participant observation. The contents of the interviews were recorded for the researcher's transcript. Every participant was interviewed three ∼ six times and each interview took 45~90 minutes. The data was analyzed by open coding based on the grounded theory presented by Strauss and Corbin(1998). Paradigm and process analysis were conducted through axial coding and then, the relations between key categories were induced at the stage of selective coding. 141 concepts, 54 sub-categories and 21 categories were induced from data analysis. The results of categorization were adjusted by a grounded theory expert, a youth counselor, an alcoholism counselor and an expert in counseling psychology. Then, the results were approved by 5 participants. The results of this study are as follows. The casual conditions of overcoming process of adolescents of suicidal behavior are ‘some difficulties at home’, ‘vicious circle in school’, ‘feeling distress in life’, ‘drowning in the suffering’ and its phenomenon is ‘desperate struggling’. The contextual conditions of this phenomenon are ‘environment related to suicide’ and ‘weakness of individual’, and conciliatory conditions are ‘storing up and concealing’, ‘interaction with virtual world’, ‘positive experiences in life’ and ‘expressing pain’. The action/interaction strategies used by adolescents in the process of coping with suicidal behavior to solve ‘desperate struggling’ are ‘self-care (internal or external)’, ‘immersing in something’, ‘forming supporting structure’ and ‘improved situation’. Furthermore, ‘realization’, ‘finding my way’, ‘becoming an active advisor’, ‘having a constructive ability to cope’, ‘accepting reality’ and ‘escaping temporarily to survive’ are induced for the consequent results of the action/interaction strategies. In case that the results are explained in chronological order, the first stage is ‘passive coping’ stage being sensitive to others' assessment or eyes and not caring about themselves because the focus is placed on others rather than themselves. The second stage is ‘active coping’ where they play computer games or associate with group of juvenile delinquents to banish suffering. The third stage is ‘to start for change’ in schools and at home where they received counseling, or shared distress with teachers or counselors. The forth stage is ‘to maintain the change’ where they keep the person who influenced positive change and sharing experiences with them. The last stage is to ‘cope with the situation’ where internal change started through the experiences being appreciated by others and they become healthy from these experiences. From those stages, ‘desperate struggling’ phenomenon of participants is indicating behavioral change from action/interaction strategies. Furthermore, ‘struggling to survive’ is induced as the key category which includes all the other categories and is a process to cope with the ‘desperate struggling’, the phenomenon of the overcoming process of adolescents' suicidal behavior. Four types are derived after repeatedly examining relationship between each category based on the key category. ‘Self-care types’ remind themselves of good memories in bad situations and dream for the bright future, ‘avoiding types’ hide in games or virtual worlds rather than try to solve the problem when they have difficulties, ‘overcoming types’ endure difficult situations even if they attempted suicide from violence or bullying and ‘confusion types’ are confused and thus, they don’t know exactly ‘why they experienced difficulties and why they attempted suicide even though they escaped from suicidal ideation. The ‘desperate struggling’ experienced by the participants is confirmed in this study as ‘struggling to survive’ hoping to live happier than now rather than suggesting ‘suicide’. Although they consider suicide to escape from suffering after having experienced the ultimate in pain, or to ask others for help, this is to hope for the ease of life, escaping from pain. Therefore, the ‘desperate struggling’ is interpreted as the ‘struggling to survive’ and further as the ‘surviving suicide’ in this study. In conclusion, the empirical data obtained through the process of contextual provide specific information in adolescents' suicidal problem for more effective intervention and measures in this study. The supporting structure formed during the period of growth was confirmed to be positive self-care in the overcoming process of adolescents of suicidal behavior. It is significant that this study presents practical implications in counseling intervention and preventive measures for adolescents of suicidal behavior.
목차 moremore
Ⅰ. 서론 1
1. 연구의 필요성과 목적 1
2. 연구문제 5
...
Ⅰ. 서론 1
1. 연구의 필요성과 목적 1
2. 연구문제 5

Ⅱ. 이론적 배경 6
1. 자살의 개념과 이론적 접근 6
2. 청소년의 자살행동 17

Ⅲ. 연구방법 31
1. 연구 설계 31
2. 연구 참여자 32
3. 연구절차 및 자료수집 35
4. 분석방법 37

Ⅳ. 연구결과 41
1. 근거자료의 범주화: 자살행동 청소년의 극복경험 분석 41
2. 자살행동 청소년의 극복과정 95
3. 핵심범주 및 이야기 윤곽: ‘살기 위한 몸부림’ 99
4. 가설적 관계진술 104
5. 청소년의 자살행동 극복단계 106
6. 자살행동의 극복유형: 자기돌봄형/회피형/극복형/혼돈형 111
7. 연구의 엄격성 123

Ⅴ. 논의 및 결론 126
1. 요약 126
2. 논의 127
3. 시사점 및 제언 135

참고문헌 140

부록 153

영문요약 166