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원예활동이 일 고등학생의 스트레스, 자아존중감, 삶의 질에 미치는 영향

Effect of Horticultural Activities Program on the Stress, Self-Esteem and Quality of Life in a High School Students

문윤정 (Mun, Youn Jung, 일반대학원)

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본 연구는 고등학생의 특성에 맞는 원예활동 프로그램을 도입하여 학생들의 스트레스 감소, 자아존중감 향상, 삶의 질 향상을 도모하기 위한 유사실험 연구로서 비동등성 대조군 전후설계를 사용하였다. 원예활동 프로그램은 기존 선행연구의 스트레스 감소 자아존중감 및 삶의 질 향상의 요소를 추출하여 본 연구자의 대상과 상황에 맞게 재구성하였다. 프로그램은 2012년 5월 30일부터 2012년 7월 18일까지 주2회 총 15회(실내 원예활동 8회, 실외 텃밭활동 7회) 실행되었다. 연구 대상은 경기도에 위치한 일 고등학교의 학생으로 실...
본 연구는 고등학생의 특성에 맞는 원예활동 프로그램을 도입하여 학생들의 스트레스 감소, 자아존중감 향상, 삶의 질 향상을 도모하기 위한 유사실험 연구로서 비동등성 대조군 전후설계를 사용하였다. 원예활동 프로그램은 기존 선행연구의 스트레스 감소 자아존중감 및 삶의 질 향상의 요소를 추출하여 본 연구자의 대상과 상황에 맞게 재구성하였다. 프로그램은 2012년 5월 30일부터 2012년 7월 18일까지 주2회 총 15회(실내 원예활동 8회, 실외 텃밭활동 7회) 실행되었다. 연구 대상은 경기도에 위치한 일 고등학교의 학생으로 실험군 25명, 대조군 25명으로 구성하였다. 평가도구는 스트레스 척도, Rosenberg 자아존중감 척도, 삶의 질 척도가 사용되었다. 자료분석은 SPSS 20.0을 이용하여 빈도, 백분율, 평균, 표준편차, χ2-test, t-test, paired t-test, ANCOVA로 통계처리 하였다. 연구결과 원예활동 프로그램에 참여한 실험군은 대조군보다 스트레스 점수가 낮아졌고(F=12.678, p=.001), 자아존중감이 향상되었으며(t=-2.836, p=.009), 삶의 질이 향상되었다(t=-2.958, p=.007). 이상의 연구 결과 고등학생을 대상으로 적용한 원예활동 프로그램은 효과적인 중재임이 입증되었다.
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The purpose of this study is to examine the effect of the horticultural activity program on high school students' stress, self-esteem and quality of life. Research method used in this is nonequivalent control group pre-test and post-test design. 25 students were selected as the treatment group. ...
The purpose of this study is to examine the effect of the horticultural activity program on high school students' stress, self-esteem and quality of life. Research method used in this is nonequivalent control group pre-test and post-test design. 25 students were selected as the treatment group. They agreed to participate in this horticultural activity program in a high school. The control group is 25 students who did not agree to participate in this horticultural activity program. The horticultural activities were conducted 15 times twice a week from May 30th 2012 to July 18th 2012. 8 indoor activities and 7 outdoor vegetable garden activities were performed. The evaluation tools are Stress Scale, Rosenberg Self Esteem Scale and the Quality of Life Scale. The data was analyzed by frequency, χ2-test, t-test, paired t-test, ANCOVA test with SPSS 20.0 program. The results of this study are summarized as follows: 1) There were statistically significant differences of stress scores between the experimental and control group(F=12.678, p=.001). 2) There were statistically significant differences of self-esteem scores between the experimental and control group(t=-2.836, p=.009). 3) There were statistically significant differences of quality of life scores between the experimental and control group(t=-2.958, p=.007). Based on the results, horticultural activity program for high school students was effective in decreasing stress, increasing self-esteem and quality of life. Therefore the horticultural activity program can be adopted as a great intervention for high school students
목차 moremore
I. 서론 1
1. 연구의 필요성 1
2. 연구목적 2
...
I. 서론 1
1. 연구의 필요성 1
2. 연구목적 2
3. 연구가설 3
4. 용어정의 3

II. 이론적 배경 5
1. 스트레스 5
2. 자아존중감 6
3. 삶의 질 7
4. 스트레스, 자아존중감, 삶의 질의 관계 8
5. 원예치료와 스트레스, 자아존중감, 삶의 질 9

III. 연구방법 12
1. 연구설계 12
2. 연구대상 및 기간 12
3. 원예활동 프로그램 13
4. 연구도구 17
5. 자료수집 19
6. 자료분석 19

IV. 연구결과 20
1. 일반적 특성에 대한 대상자의 동질성 검정 20
2. 원예활동 실시 전 두 그룹 간의 스트레스, 자아존중감, 삶의 질 동질성 검정 21
3. 가설검증: 원예활동 실시 후 두 그룹 간의 스트레스, 자아존중감, 삶의 질 변화 22

V. 논의 24

VI. 결론 및 제언 27

참고문헌 29
부 록 33
Abstract 39