원예활동이 일 고등학생의 스트레스, 자아존중감, 삶의 질에 미치는 영향
Effect of Horticultural Activities Program on the Stress, Self-Esteem and Quality of Life in a High School Students
문윤정 (Mun, Youn Jung, 일반대학원)
- 주제(키워드) 원예활동 , 스트레스 , 자아존중감 , 삶의 질 , 고등학생
- 발행기관 단국대학교
- 지도교수 오진주
- 발행년도 2013
- 학위수여년월 2013. 2
- 학위명 석사
- 학과 및 전공 대학원(천) 간호학과지역사회간호학및간호관리(천)
- 원문페이지 40p
- 실제URL http://www.dcollection.net/handler/dankook/000000176563
- 본문언어 한국어
- 저작권 단국대학교 학위논문은 저작권에 의해 보호받습니다.
- 초록 moremore
- 본 연구는 고등학생의 특성에 맞는 원예활동 프로그램을 도입하여 학생들의 스트레스 감소, 자아존중감 향상, 삶의 질 향상을 도모하기 위한 유사실험 연구로서 비동등성 대조군 전후설계를 사용하였다. 원예활동 프로그램은 기존 선행연구의 스트레스 감소 자아존중감 및 삶의 질 향상의 요소를 추출하여 본 연구자의 대상과 상황에 맞게 재구성하였다. 프로그램은 2012년 5월 30일부터 2012년 7월 18일까지 주2회 총 15회(실내 원예활동 8회, 실외 텃밭활동 7회) 실행되었다. 연구 대상은 경기도에 위치한 일 고등학교의 학생으로 실...
- 본 연구는 고등학생의 특성에 맞는 원예활동 프로그램을 도입하여 학생들의 스트레스 감소, 자아존중감 향상, 삶의 질 향상을 도모하기 위한 유사실험 연구로서 비동등성 대조군 전후설계를 사용하였다. 원예활동 프로그램은 기존 선행연구의 스트레스 감소 자아존중감 및 삶의 질 향상의 요소를 추출하여 본 연구자의 대상과 상황에 맞게 재구성하였다. 프로그램은 2012년 5월 30일부터 2012년 7월 18일까지 주2회 총 15회(실내 원예활동 8회, 실외 텃밭활동 7회) 실행되었다. 연구 대상은 경기도에 위치한 일 고등학교의 학생으로 실험군 25명, 대조군 25명으로 구성하였다. 평가도구는 스트레스 척도, Rosenberg 자아존중감 척도, 삶의 질 척도가 사용되었다. 자료분석은 SPSS 20.0을 이용하여 빈도, 백분율, 평균, 표준편차, χ2-test, t-test, paired t-test, ANCOVA로 통계처리 하였다. 연구결과 원예활동 프로그램에 참여한 실험군은 대조군보다 스트레스 점수가 낮아졌고(F=12.678, p=.001), 자아존중감이 향상되었으며(t=-2.836, p=.009), 삶의 질이 향상되었다(t=-2.958, p=.007). 이상의 연구 결과 고등학생을 대상으로 적용한 원예활동 프로그램은 효과적인 중재임이 입증되었다.
- 초록 moremore
- The purpose of this study is to examine the effect of the horticultural activity program on high school students' stress, self-esteem and quality of life. Research method used in this is nonequivalent control group pre-test and post-test design. 25 students were selected as the treatment group. ...
- The purpose of this study is to examine the effect of the horticultural activity program on high school students' stress, self-esteem and quality of life. Research method used in this is nonequivalent control group pre-test and post-test design. 25 students were selected as the treatment group. They agreed to participate in this horticultural activity program in a high school. The control group is 25 students who did not agree to participate in this horticultural activity program. The horticultural activities were conducted 15 times twice a week from May 30th 2012 to July 18th 2012. 8 indoor activities and 7 outdoor vegetable garden activities were performed. The evaluation tools are Stress Scale, Rosenberg Self Esteem Scale and the Quality of Life Scale. The data was analyzed by frequency, χ2-test, t-test, paired t-test, ANCOVA test with SPSS 20.0 program. The results of this study are summarized as follows: 1) There were statistically significant differences of stress scores between the experimental and control group(F=12.678, p=.001). 2) There were statistically significant differences of self-esteem scores between the experimental and control group(t=-2.836, p=.009). 3) There were statistically significant differences of quality of life scores between the experimental and control group(t=-2.958, p=.007). Based on the results, horticultural activity program for high school students was effective in decreasing stress, increasing self-esteem and quality of life. Therefore the horticultural activity program can be adopted as a great intervention for high school students
- 목차 moremore
-
I. 서론 1
1. 연구의 필요성 1
2. 연구목적 2
... -
I. 서론 1
1. 연구의 필요성 1
2. 연구목적 2
3. 연구가설 3
4. 용어정의 3
II. 이론적 배경 5
1. 스트레스 5
2. 자아존중감 6
3. 삶의 질 7
4. 스트레스, 자아존중감, 삶의 질의 관계 8
5. 원예치료와 스트레스, 자아존중감, 삶의 질 9
III. 연구방법 12
1. 연구설계 12
2. 연구대상 및 기간 12
3. 원예활동 프로그램 13
4. 연구도구 17
5. 자료수집 19
6. 자료분석 19
IV. 연구결과 20
1. 일반적 특성에 대한 대상자의 동질성 검정 20
2. 원예활동 실시 전 두 그룹 간의 스트레스, 자아존중감, 삶의 질 동질성 검정 21
3. 가설검증: 원예활동 실시 후 두 그룹 간의 스트레스, 자아존중감, 삶의 질 변화 22
V. 논의 24
VI. 결론 및 제언 27
참고문헌 29
부 록 33
Abstract 39