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대학생의 여가동기가 여가만족 및 삶의 질에 미치는 영향

Effects of University Students' Leisure Motivation on Leisure Satisfaction and Quality of Life

임아름 (Im, Ah Reum, 단국대학교 교육대학원)

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이 연구는 대학생의 여가동기가 여가만족 및 삶의 질에 미치는 영향을 규명하는데 주된 목적이 있다. 이러한 연구목적을 달성하기 위하여 2012년 현재 경기도 소재 대학교에 재학 중인 대학생을 모집단으로 선정하였고, 편의표본추출법(convenience sampling methods)을 이용하여 총 324명의 자료를 실제 분석에 사용하였다. 조사도구는 설문지를 사용하였고, 자료처리는 t-test, one-way ANOVA, 중다회귀분석(multiple regression analysis)의 통계 기법을 사용하였으며, 자료를 분석한 결과 ...
이 연구는 대학생의 여가동기가 여가만족 및 삶의 질에 미치는 영향을 규명하는데 주된 목적이 있다. 이러한 연구목적을 달성하기 위하여 2012년 현재 경기도 소재 대학교에 재학 중인 대학생을 모집단으로 선정하였고, 편의표본추출법(convenience sampling methods)을 이용하여 총 324명의 자료를 실제 분석에 사용하였다. 조사도구는 설문지를 사용하였고, 자료처리는 t-test, one-way ANOVA, 중다회귀분석(multiple regression analysis)의 통계 기법을 사용하였으며, 자료를 분석한 결과 다음과 같은 결론을 얻었다. 첫째, 개인적 특성에 따른 여가동기의 차이를 검증한 결과, 성별은 여가동기의 하위요인 중 내적동기만 유의한 차이가 있는 것으로 나타났으며, 학년은 모든 요인에서 유의한 차이가 없는 것으로 나타났다. 개인적 특성에 따른 여가만족의 차이를 검증한 결과, 성별은 사회적, 신체적, 교육적 만족에서 유의한 차이가 나타났으며, 학년은 모든 요인에서 유의한 차이가 없는 것으로 나타났다. 개인적 특성에 따른 삶의 질의 차이를 검증한 결과, 성별은 유의한 차이가 없는 것으로 나타났으나, 학년은 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다. 둘째, 여가동기가 여가만족에 미치는 영향력을 알아본 결과, 여가동기의 하위요인 중 내적동기는 사회적, 정서적, 신체적, 환경적, 교육적 만족의 모든 요인에서 긍정적 영향을 미치는 것으로 나타났고, 외적동기는 사회적, 신체적 만족에서 긍정적 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 무동기는 사회적, 정서적, 신체적, 환경적 만족에서 부정적 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 여가동기가 삶의 질에 미치는 영향력을 알아본 결과, 여가동기의 하위요인 중 내적동기만 삶의 질에 긍정적 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 무동기는 부정적 영향을 미치는 것으로 나타났다. 넷째, 여가만족이 삶의 질에 미치는 영향력을 알아본 결과, 여가만족의 하위요인 중 사회적, 신체적, 환경적 만족이 삶의 질에 긍정적 영향을 미치는 것으로 나타났다.
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The purpose of this study was to examine the effects of university students' leisure motivation on leisure satisfaction and the quality of life and, in order to achieve the purpose of this study, university students currently attending at universities located in Gyeonggi-do were selected as a popula...
The purpose of this study was to examine the effects of university students' leisure motivation on leisure satisfaction and the quality of life and, in order to achieve the purpose of this study, university students currently attending at universities located in Gyeonggi-do were selected as a population. The total data of 324 participants were applied for pragmatic analysis by using convenience sampling methods. Questionnaires were used as a research tool and statistical techniques of t-test, one-way ANOVA, and multiple regression analysis were applied to analyze the data. The results were as below. First, based on the results of examining the differences in leisure motivation according to individual characteristics, in gender, significant differences were observed only in internal motivation while, with regard to grades, there were no significant differences in all factors. As a results of examining the differences in leisure satisfaction according to individual characteristics, in gender, significant differences in physical and educational satisfaction were observed and with regard to grades, there were no significant differences in all factors. Based on the results of examining the differences in the quality of life according to individual characteristics, no significant differences were observed in gender while there were significant differences in grades. Second, as a result of examining the effects of leisure motivation on leisure satisfaction, among the subordinate factors of leisure motivation, internal motivation had positive effects on the all factors of social, emotional, physical, environmental, and educational satisfaction and extrinsic motivation had positive effects on social, emotional, physical, and environmental satisfaction. A motivation had negative effects on social, emotional, physical and environmental satisfaction. Third, based on the results of examining the effects of leisure motivation on the quality of life, only internal motivation, a subordinate factor of leisure motivation, had positive effects on the quality of life while amotivation had negative effects. Fourth, considering the results of examining the effects of leisure motivation on the quality of life, social, physical, and environmental satisfaction among the subordinate factors of leisure satisfaction had positive effects on the quality of life.
목차 moremore
Ⅰ. 서 론 1
1. 연구의 필요성 1
2. 연구 목적 4
...
Ⅰ. 서 론 1
1. 연구의 필요성 1
2. 연구 목적 4
3. 연구 변인 4
4. 연구 가설 5
5. 용어의 정의 6
Ⅱ. 이론적 배경 7
1. 여가동기 7
2. 여가만족 12
3. 삶의 질 16
Ⅲ. 연구방법 20
1. 연구대상 20
2. 조사도구 20
3. 조사절차 25
4. 자료처리 26
Ⅳ. 연구결과 27
1. 개인적 특성에 따른 여가동기, 여가만족, 삶의 질의 차이 27
2. 대학생의 여가동기가 여가만족에 미치는 영향 32
3. 대학생의 여가동기가 삶의 질에 미치는 영향 38
4. 대학생의 여가만족이 삶의 질에 미치는 영향 39
Ⅴ. 논 의 40
1. 개인적 특성에 따른 여가동기, 여가만족, 삶의 질의 차이 40
2. 대학생의 여가동기가 여가만족에 미치는 영향 43
3. 대학생의 여가동기가 삶의 질에 미치는 영향 43
4. 대학생의 여가만족이 삶의 질에 미치는 영향 44
Ⅵ. 결 론 45
참고문헌 47
표 목 차 53
그림목차 53
부록(설문지) 54
Abstract 58